1. Вимоги про застосування РРО не змінюють базових критеріїв застосування спрощеної системи оподаткування
|
- Закони не встановлюють для платників єдиного податку нових вимог щодо будь-якої обов’язкової форми обліку товарів (виключенням є торгівля: технічно складними побутовими товарами, лікарськими засобами, ювелірними виробами, підакцизними товарами).
- За відсутність документів на товар нові штрафи Законом про РРО не запроваджуються, а навпаки, внаслідок прийнятих змін чітко врегульоване коло обов’язків СГ та скасовано відповідальність за низку несуттєвих порушень порядку проведення розрахунків.
- Кожен СГ сфери роздрібної торгівлі та громадського харчування за замовчуванням вів і буде вести кількісний облік товарів з метою контролю залишків та наявності повного асортименту товарів, які ним реалізуються.
- Програмне забезпечення сучасних апаратних та програмних РРО вільно інтегрується із бухгалтерськими, іншими програмами, зокрема, в частині створення та ведення номенклатури товарів внаслідок заходів вжитих ДПС протягом 2020 - 2023 років.
- Правила застосування РРО, КОРО і РК залишаються не змінними вже більше 20 років (останні базові зміни у 2000 році).
|
2. Дія закону не поширюється на мікробізнес
Тотальна фіскалізація не передбачається
|
- Нові правила застосування РРО не зачіпають:
- спрощенців І групи ( річний дохід до 167 МЗП);
- фізосіб, які продають на ринку текстиль, вживані речі, продукти власного підсобного господарства.
- Фіскалізації не підлягають розрахунки, здійснені з використанням реквізитів поточних рахунків, відкритих в установах банків
|
3. Використання РРО стало простішим, дешевшим, швидшим
|
- Апаратний РРО та Програмний РРО відповідно до новацій, запроваджених у 2020 році, є рівнозначними засобами фіскалізації розрахунків за товари, роботи, послуги.
- Порядок застосування Програмного РРО, в частині, який не врегульований окремими нормативно правовими актами, є тотожним порядку застосування Апаратних РРО.
- Суб’єкт господарювання на свій власний вибір може використовувати або класичний, або програмний РРО в залежності від своїх потреб.
- Платники податків можуть використовувати будь-який представлений на ринку програмний РРО в залежності від своїх фінансових можливостей та функціональних потреб.
- Зменшено вдвічі штрафну санкцію за торгівлю необлікованим товаром, з подвійної вартості до суми, на яку виявлено необлікований товар за цінами реалізації.
- Здійснення попереднього програмування РРО / ПРРО та створення номенклатури товарів у фіскальній пам’яті реєстраторів не вимагається. Зазначення назви, ціни та кількості товарів (послуг) допускається в момент їх продажу.
- Скасовано всі штрафи за несуттєві (формальні) порушення порядку застосування РРО / ПРРО (невідповідність сум, не здійснення записів, не підклеювання чеків до КОРО).
|
4. Важливим та необхідним є відображення суб’єктами господарювання в чеках РРО/ПРРО обов’язкових реквізитів при продажу підакцизних товарів
|
- не відображення/невірне відображення (у тому числі у невідповідних рядках/тегах чеку) суб’єктами господарювання реквізиту коду товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД у розрахункових документах, які створюються РРО/ПРРО:
- унеможливлює формування на рівні ДПС актуальної інформації щодо обсягів продажу пального та тютюнових виробів з метою справедливого розподілу часток акцизного податку з роздрібного продажу таких товарів для його зарахування до бюджетів місцевого самоврядування;
- спотворює інформацію щодо обсягів продажу алкогольних напоїв, визначені з метою контролю за повнотою сплати акцизного податку з роздрібного продажу таких товарів;
- може стати причиною проведення контрольно-перевірочних заходів відносно суб’єкта господарювання.
- не відображення/невірне відображення суб’єктами господарювання в розрахункових документах, які створюються РРО/ПРРО, реквізиту - цифрового значення штрихового коду МАП (серія та номер) при роздрібній торгівлі алкогольними напоями:
- зменшує контроль за виробництвом та обігом алкогольних напоїв;
- збільшує можливості виробникам та рітейлерам продажу контрафактного алкоголю та в цілому тіньовий обіг алкогольних напоїв;
- зменшує надходження до бюджету від сплати акцизу.
|
5. Відновлення відповідальності за порушення вимог закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» з 01.08.2023 та з 01.10.2023 року
|
- У зв’язку з набранням з 01.08.2023 чинності Законом України від 30 червня 2023 року № 3219-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану» (далі – Закон № 3219) штрафні (фінансові) санкції, за порушення вимог Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», до суб’єктів господарювання, що провадять діяльність у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», та пов’язані із здійсненням розрахунків за товари (послуги) без застосування РРО/ПРРО, та/або невидачу відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункової операції, застосовуються у розмірі:
- 100 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
- 150 відсотків вартості проданих з порушенням товарів – за кожне наступне вчинене порушення.
- Зазначені штрафні (фінансові) санкції, до 01.08.2023 року, застосовуються з урахуванням особливостей визначених пунктом 12 Прикінцевих положень Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг», а саме: порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.
- Починаючи з 01.08.2023, зазначені вище штрафні (фінансові), окрім суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у сфері продажу підакцизних товарів, також застосовуватимуться і до суб’єктів господарювання у сферах купівлі/продажу іноземної валюти, організації та проведення азартних ігор.
- Крім того, у період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану на території України, до фізичних осіб підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за:
- проведення розрахункових операцій з використанням РРО, ПРРО або розрахункових книжок на неповну суму вартості проданих товарів (наданих послуг);
- непроведення розрахункових операцій через реєстратори розрахункових операцій та/або програмні реєстратори розрахункових операцій з фіскальним режимом роботи;
- невидача (в паперовому вигляді та/або електронній формі) відповідного розрахункового документа, що підтверджує виконання розрахункової операції, або проведення її без використання розрахункової книжки на окремому господарському об'єкті такого суб'єкта господарювання,
застосовується у таких розмірах:
- 25 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) - за порушення, вчинене вперше;
- 50 відсотків вартості проданих з порушеннями товарів (робіт, послуг) - за кожне наступне вчинене порушення.
Таким чином, фінансову відповідальність до фізичних осіб підприємців, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім ризикових груп товарів) або надають послуги, знижено.
З 01.10.2023 штрафні фінансові санкції застосовуються до всіх платників податків, що допустили порушення.
|